برابرماده3قانون توزيع عادلانه آب رسيدگي به دعوي صدورپروانه بهره برداري درصلاحيت وزارت نيرو است

كلاسه پرونده : 76/86/29 تاريخ رسيدگي : 29/2/86 شماره دادنامه : 107/29-29/2/86
مرجع رسيدگي : شعبه 29 ديوانعالي كشور مستقر در مشهد
هيئت شعبه : آقايان دكتر امينيان مدرس رئيس و محمد كيميا قلم مستشار

خلاصه جريان پرونده :

بتاريخ 29/2/86 پرونده كلاسه 76/86/29 تحت نظر است ملاحظه مي گردد آقاي وحيد ...به وكالت از آقاي كاظم ... بطرفيت سازمان آب منطقه اي ...به خواسته محكوميت خوانده به صدور پروانه حفر يك حلقه چاه در اراضي .. و صدور پروانه بهره برداري از چاه مزبور با كليه خسارات اقامه دعوي نموده است و توضيح داده موكل مالك 206 هكتار از اراضي ... مي باشد و مالكين اوليه در زمان آزاد بودن دشت ... تقاضاي حفر دو حلقه چاه را نموده كه پروانه حفر يك حلقه چاه صادر و به علت اظهارات خلاف واقع كارشناس پروانه چاه دوم صادر نمي گردد و به استناد تبصره 2 ماده 9 آئين نامه فصل دوم قانون توزيع عادلانه آب و نياز مبرم اراضي به آب تقاضاي صدور حكم به شرح خواسته را نموده است دادگاه عمومي بخش ...به استناد ماده 1257 قانون مدني و ماده 3 قانون توزيع عادلانه آب خوانده را به صدور پروانه حفرو بهره برداري يك حلقه چاه عميق و پرداخت حق الوكاله وكيل ملزم نموده است .

شركت سهامي آب منطقه اي ... از راي صادره تجديد نظر خواهي نموده و ضمن بيان مطالبي درماهيت با ضم تصاويري از آراء شعب ديوانعالي كشور به صلاحيت دادگاه ايراد نموده است و شعبه 11 دادگاه تجديد نظر استان ...دادنامه تجديد نظر خواسته را نقض و به شايستگي وزارت نيرو قرار عدم صلاحيت صادر نموده و پرونده را دراجراي ماده 28 قانون آئين دادرسي مدني به ديوانعالي كشور ارسال نموده است .

هيات شعبه در تاريخ فوق تشكيل است و پس از بررسي محتويات پرونده و قرائت گزارش عضو مميز آقاي كيميا قلم و مشاوره ذيلاً مبادرت به صدور راي مي نمايد .

«بسمه تعالي راي »

نظر باينكه حسب ماده 3 قانون توزيع عادلانه آب استفاده از منابع آب هاي زيرزميني و صدور پروانه حفاري و بهره برداري بايد با اجازه و موافقت وزارت نيرو انجام شود قرار عدم صلاحيت صادره از شعبه 11 دادگاه تجديد نظر استان ... منطبق با موازين قانوني بوده و مستنداً بماده 28 قانون آئين دادرسي دادگاههاي عمومي و انقلاب در امور مدني تاييد مي گردد مقرر است دفتر پرونده اعاده تا به مرجع صالح ارسال شود .

رئيس شعبه 29 ديوانعالي كشور مستشار

دكتر امينيان مدرس محمد كيمياقلم

Top